Cum ar trebui s-arate filmul...

02:39 / Publicat de ^^ /

Candva spuneam asta... (Inca o mai cred):

Ne plangem ca nu avem filme bune, dar cand vine vorba sa mai facem un scenariu de film ne scarpinam in cap si ne izbim de aceleasi limite. Revolutia si satul romanesc. Aceste doua "orizonturi" le privim cu lupa, incercand sa gasim un nou subiect. Desigur, Lilica, Danut sau Maricica, personajele noastre o sa joace si de data asta scene reale din trecuturi prea sumbre, blestemandu-si viata de actori, caci deh, trecutul nostru e demn de haz si sigur prinde.

Eu cred insa ca ne-ascundem dupa cires si ca, prea comozi din fire, ne agatam de treaca-mearga orice pseudo subiect numai sa ne luam leafa de scenaristi si sa ne plangem in continuare ca "n-am avut bafta" si de-asta filmul nostru n-a ajuns mai departe de vreo vama.

Se afirma cu disperare ca maretia unui film sta in priceperea regizorului. ZAU?! Atunci as fi mirata sa aflu cati agreati cu mana pe inima filmele romanesti de dupa 89? Cine nu iese din sala de cinema injurand porcaria de actiune a flimului mai degraba decat lipsa de pricepere a regiei? Faptele sar primele in evidenta si de-abia daca astea sunt bune cautam "nod in papura" la reglajle fine, gen regie.

Da, sustin cu tarie ca problema filmului romanesc sta in lipsa unor scenarii de mare clasa. Cand filmul se vrea a fi comercial, producatorul si regizorul strigand in seara premierei pe "sticla" tuturor televiziunilor ca asteapta toti romanii la film, dar trateaza un subiect atat de particular si plictisitor in ziua de azi - revolutia, cum sa intereseze? Unii au incercat mai mult, au prezentat traditii in filmele lor, de parca l-ar fi vazut ei pe pustiul de 16 ani pasionat de crimele lui Al Pacino interesat de cum se joaca astazi "Calusarii". Si parca dinadins, opunandu-se cu incapatanare invatatului iminent din greseli altii au trecut la mareata tema a avorturilor. Stie careva, cati tineri paraseau cinematograful inainte de terminarea "celebrului film" 432? Sau cati altii, mai pragmatici din fire au tinut mortis sa ramana dar sa faca "fun" ridiculizand filmul si personajele?
Si daca cei conservatori din fire o sa-mi spuna ca "domne castigam premii afara", va spun ca... sunt altii la fel de prosti ca noi. Si ca deh, castigam cu un film prost intre alte filme mult mai proaste. Cand om castiga Oscarul pentru film strain, vorbim. Sau macar cand filmul nostru va ajunge in topul criticilor pozitive ale privitorilor.

Doar publicul decide soarta unui film. Si daca s-a-ntamplat ca filmul sa produca incasari, promovat de vreun premiu obtinut afara, nu-mi spune ca filmul e bun. Criteriul moral al clasificarii unui film in bun sau rau consta in aprecierile publicului si-n dorita de a-l revedea dupa o prima rulare.
Eu n-as vrea sa produc un film la care sa se duca lumea "prostita" de vreun premiu luat si care, prea dezamagita sa ma-njure si sa se jure ca a doua oara nu mai calca-n cinema cand ruleaza vreun film de-al meu.

P.S. Ghiciti de ce California Dreamin' este un film romanesc apreciat? Pentru ca scenariul e inspirat dintr-o intamplare reala... povestea capitanului de gara. Deci n-a trebuit nici o minte plictisita sa inchege o actiune. Ea era. :)

SCENARISTI, DECAT SA SCUIPATI, SA VA ARUNCATI HAINELE DE PE VOI SI SA VA IMBATATI DE FIECARE DATA CAND TERMINATI DE SCRIS UN EPISOD DE TELENOVELA, NEMULTUMITI DE MUNCA PE CARE TREBUIE SA O FACETI, IESITI MAI BINE DIN LENEA GANDIRII SI CREATI SCENARII DE FILM ORIGINALE. DA, ASTA SE POATE. DA, ASTA O SA VA ADUCA MAI MULT PROFIT. SI DA, ASTA VA VA DA CHEIA DE ACCES SPRE FEMEI, LIMUZINE SI DAT MANA CU DEMI MOOR. CUM REUSITI? DACA AVETI TALENT SI MINTEA AGERA, O SA PUTETI...

Etichete: , , ,

2 opinii:

Comment by joe on 17 mai 2008 la 10:37

Suntem o tara saraca. Daca aveam bani, ne cumparam si noi tehnica, faceam macar un film precum Cloverfield. Asta in ideea ca de ceva mai bun nici nu se pune vorba. Stiu ca mi-ai zice de idee si ideea e ceea ce trebuie, dar conteaza si tehnica. Noi nu avem un minim de resurse, de aia ies lucrurile nu doar prost ci foarte prost. Idee buna si tehnica minima gasim de exemplu la filmul Pitch Black cu Vin Diesel. Filmul acela a fost facut cu un buget foarte mic, dar a avut un succes imens si este foarte apreciat.

Comment by Marius on 17 mai 2008 la 23:02

joe, nu se pune problema ca suntem saraci. ar trebui sa ne gandim ca cei bogati- din tara- nu dau doi bani e cultura. exemplele cele mai bune sunt Becali si Tantareanu.
cat despre scenarii...toti se bazeaza pe faptul ca niste carti precum Morometii sau Ion au avut un oarecare succes...asa ca toti au importat tema si motivul taranului pitoresc

Trimiteți un comentariu