Teama

02:35 / Publicat de ^^ /

In Japonia auzeam demult ca se cerseste spunand acompaniat de un zambet "buna ziua, ce frumos e soarele astazi". La noi, aproape de Bulandra in plina seara un cersetor tanar, cu plasa jumatate plina se agata insistent de bunavointa noastra prin tentacula numita tupeu: "dati-mi si mie niste bani sa mananc, e un restaurant (?) mai incolo pe strada". A continuat intrebandu-ne daca ne place teatrul si martirisind ca el prefera piesele istorice. Eu il ascultam de la 3 metri distanta, colegele de la 30 centimetri, rusinate parca de faptul ca ii dau cu flit. Diferenta de mentalitate.
A intrebat cat e ceasul si am ezitat sa ma uit, din reflexul numit "sa nu-mi fure ceva". Si colegele au facut la fel. Macar acum!
Am analizat mai pe seara intamplarea, povestind ce relaxare e in alte tari si decretand ca Bucurestiul, si cu siguranta toate orasele mari din tara creeaza dependenta... de securitate. Caci, de cate ori n-ai circulat mai atent ca domnii de la SRI care-l pazesc pe presedinte, uitandu-te in stanga si in dreapta ca cineva sa nu vrea sa te fure-n autobuz? De cate ori te controlezi din senin la buzunar, geanta, locul in care tii protofelul? Si in definitiv de cate ori refuzi sa raspunzi pe strada celor care te opresc, sau o faci raspunzand scurt, suspect si neaparat de la distanta?
Nu ai incredere si asta a devenit un mod de viata. Copiii desigur merg cu bonele la scoala (ziua in amiaza mare) iar adolescentelor le e teama sa vina pe jos din centru mai tarziu de ora 11. In Ferentari (si-n alte cartiere rau famate) se spune ca dupa ora 15 n-ai ce cauta. (Miercuri am o treaba-n zona aia si-ncepe la 14:30.) :)

Si daca asta e categoria "fereste-te fara prea mult efort", caci sa-ti tii mana la buzunar "nu costa mult", sa amintim si de revers... "fereste-te facand orice". Adica ocoleste ditamai cladirea ca pe scurtatura "cresc catei", "nu tipa ca iei bataie", "da-i toti banii ca te taie", "plateste ca altfel nici nu se uita la tine". Insa avem libertatea atarnata la degetul mic si ne culcam cu capul pe democratie...
Am fost prostiti ca o ducem bine, ca "la noi e cheia", ca suntem liberi sa fim noi si-n fapt ne limitam fiindu-ne teama.
Ce poate fi mai tare decat sa limitezi un om prin propriile arme? Oare parintii nostri si-au pus piedici singuri si au gasit spre exemplu in intunericul orelor 24, sau al cozii la salam vreun motiv de neincredere si incecuritate, sau problemele astea vin odata cu mileniul si-om fi noi cu ghinion?

Etichete: ,

1 opinii:

Comment by Omu' legii on 19 martie 2008 la 10:16

bine zis bine gandit. uite aici ce am scris eu...http://omulegii.blogspot.com/2007/12/too-much-of-heaven.html

Trimiteți un comentariu